Overige vakken

Overige vakken

Wereldoriëntatie

Aardrijkskunde, natuur & techniek en geschiedenis zitten tegenwoordig verweven in het vak Wereldoriëntatie. Leren over je omgeving zorgt voor respect, kennis en een kijk op jouw plek in de wereld. De belevingswereld van groeit met de kinderen mee en in ons onderwijs spelen wij hierop in.

Wereldoriëntatie in de groepen 1/2

In de groepen 1/2 werken wij met thema’s over de wereld. We verkleden ons als jagers of boeren, organiseren Hollandse weken of we gaan uiteten in ons werelds restaurant.

Methode Blink geïntegreerd vanaf groep 3

Vanaf groep 3 werken wij met de digitale methode Blink. Blinkt werkt vanuit thema’s de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek verder uit. 

Op deze manier leren de kinderen vanuit de directe belevingswereld, de wereld verder verkennen via Nederland, Europa, naar uiteindelijk de verschillende werelddelen. Ze leren over ruimtelijke inrichting en natuurlijke processen. Ook leren ze omgaan met kaart en atlas en ontwikkelen ze topografische kennis.

Ook ontwikkelen we hierin het tijdsbesef van kinderen. Hierdoor leren de kinderen relaties te leggen tussen nu en vroeger. De kinderen leren de geschiedenis goed in beeld te krijgen, gegevens te ordenen en op te zoeken, het gebruiken van historisch materiaal etc.

De Klipper_124.jpg

Topografie

Vanaf groep 6 starten de kinderen met het verkennen van Nederland, groep 7 richt zich op Europa en groep 8 op de wereld. Voor topografie gebruiken wij het interactieve spel Topomasters.

Seksuele voorlichting

In groep 7 zijn de kinderen bezig met het thema seksuele voorlichting. Hierbij ligt de nadruk op de puberteit en de lichamelijke veranderingen, verliefd zijn, waar komen baby´s vandaan, maar ook het stellen van grenzen in seksuele omgang. Wij gebruiken hiervoor de methode Liefdesplein.

 

Burgerschap

Burgerschapsonderwijs zit verweven in onze methode voor sociaal emotionele ontwikkeling, Kwink, taalonderwijs en wereldoriëntatie. Ook verweven wij burgerschap in ons Daltononderwijs door de school te zien als een democratie. Zo stellen wij samen klassenregels, houden klassenvergaderingen en hebben we een leerlingenraad.  

We hebben veel oog voor culturele educatie door de kinderen cultuur te laten ervaren. We kijken naar dans en toneelvoorstellingen, maar de kinderen gaan ook actief aan de slag met dansen en theater! In de groepen 7 en 8 bezoeken we verschillende gebedshuizen. En ieder jaar organiseren we een multi-culti ontbijt waar kinderen kunnen vertellen over hun cultuur thuis.

Zo bereiden we onze kinderen goed voor op de verscheidende culturen binnen ons land.

 

Verkeer

Veilig deelnemen aan het verkeer als voetganger en/of fietser, dat moet iedereen leren! Daarom besteden we in alle groepen aandacht aan verkeer. In groep 6 en 7 werken we met de methode Let’s Go! Hiermee bereiden onze leerlingen zich goed voor op het landelijke theorie- en praktijkexamen verkeer.

Onze methodes:

WereldoriëntatieGroep 1/2Wereldse thema’s
 Groep 3 t/m 8Blink
TopografieGroep 6 t/m 8Topomasters
Seksuele voorlichtingGroep 7Liefdesplein
BurgerschapGroep 1 t/m 8Geen speciale methode, verweven in ons Daltononderwijs
VerkeerGroep 6 t/m 7Let’s Go!

Creatieve ontwikkeling en bewegen

Handvaardigheid en tekenen

De kinderen leren in alle groepen teken- en handvaardigheidstechnieken en gaan verven, kleien, met gips werken, figuurzagen, tekenen en schilderen. Ze besteden aandacht aan de vormgeving van hun werkstukken en leren deze kritisch te beschouwen. Naast de techniek gaat het natuurlijk ook om eigen fantasie.

Muziek

Samen zingen, ritmisch klappen, bewegen op muziek en geluid maken met instrumenten, van muziek wordt iedereen blij! De eigen groepsleerkracht geeft muziekles die past bij de belevingswereld van de kinderen. Voor de middenbouw (groep 3, 4 en 5) hebben wij een muziekleraar die muziekles geeft met instrumenten zoals een tamboerijn, gitaar, viool, woodblocks, fluiten, muziekmatten, djembé en meer.  

Crea

Twee keer per jaar organiseren we een creamiddag. De kinderen kiezen dan een leuke activiteit, zoals figuurzagen, breien, haken, borduren, naaien, boetseren, techniek (zoals een waterraket maken) of mozaïek. In groepen met kinderen van verschillende leeftijden zijn de kinderen creatief bezig. De ene creamiddag is gericht op de technische vaardigheden en de andere creamiddag is gericht op de samenwerking tussen de verschillende groepen.

Bewegen

Wij vinden beweging ontzettend belangrijk. Daarom zetten wij hier de unieke methode Sportfolio voor in. Hiermee willen wij dat leerlingen plezier houden in sport, spel en bewegen. Wij geven geen prestatiecijfers voor bewegen of gym maar inzetcijfers. Via kleine beweegdoelen ontwikkelen leerlingen stap voor stap hun motoriek en worden ze beter in samen spelen. Onze Daltonwaarde ‘samenwerken’ komt zo duidelijk terug in ons bewegingsonderwijs. Ook hebben we aandacht voor het sportief met elkaar omgaan.

Onze gymles

Voor de groepen 1/2 hebben we twee speellokalen op de beide locaties van de school: één voor spellessen en één voor klimmen en klauteren. Onze kleuters hebben één beweegmoment per dagdeel. Daarnaast krijgen ze één keer per week gymles van onze vakleerkracht, meester Lucas.

De andere groepen krijgen twee keer per week gym van onze vakleerkrachten. Dit kan meester Lucas of juf Eline zijn. Elke week krijgen de kinderen verschillende soorten sporten en spelletjes aangeboden. Natuurlijk passen we ook tijdens de gymlessen de Daltonkernwaarden toe.

Wil je weten op welke tijd de kinderen gymmen? Kijk dan bij schooltijden en vakanties.

Yoga

 

Drama