In onze samenleving is het goed kunnen samenwerken met anderen een zeer belangrijke vaardigheid en tegelijkertijd is dit ook een vaardigheid die je niet zomaar onder de knie krijgt.
Samen dingen doen, samen aan iets werken, samen spelen, bevordert de sociale ontwikkeling en de sociale vorming van kinderen.
Dit heeft logischerwijs ook zijn invloed op de sfeer in de groep en een goede sfeer vinden we heel belangrijk. Daarom wordt op een Daltonschool veel aandacht besteed aan het leren samenwerken.
Er wordt een bewuste keuze gemaakt om kinderen de mogelijkheid te bieden om hulp te vragen en te geven aan andere kinderen. Daarnaast zijn er ook opdrachten die echt bedoeld zijn om te leren samenwerken en opdrachten die nu eenmaal veel beter gaan als je dat met enkele kinderen samen doet, dan wanneer je dit alleen zou doen.
In samenwerken kun je een ontwikkeling zien. Eerst leren kinderen vooral samen werken: elk kind werkt overleggend en helpend, vooral aan een eigen taak/opdracht. Stapsgewijs groeien kinderen toe naar echt samenwerken; zo te werken dat er echt een meerwaarde is als je een opdracht samen met een ander doet. Het resultaat is beter dan wanneer je het alleen had gedaan.
Dit samenwerken vindt vooral plaats tussen leerlingen in een groep. Daarnaast zijn er ook activiteiten waarbij kinderen van verschillende leeftijden met elkaar aan het werken / spelen zijn.
Een daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar.
Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren. Het beoordelen van hun eigen inbreng en die van medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een daltonschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering.